Cleaning a Poster During the Election Period Until It Is No Longer Legible, 2024
選挙期間中、ポスターが見えなくなるまで清掃する
2024、デュレーショナル・パフォーマンス、インスタレーション、4Kシングルチャンネルビデオ
デザイン:イェレナ・マクスタイ、steirischer herbst'24による委託制作
(steirischer herbstによるテキスト)今年は世界中で選挙が行われる年である。アメリカの大統領選挙だけでなく、ヨーロッパではこの秋、多くの議会選挙が予定されており、オーストリアをはじめ、いたるところで右派が台頭している。この超選挙イヤーに丹羽良徳は、公共空間におけるプロジェクトで応えようとしている。肖像画やスローガンが描かれたポスターは飽和状態である。丹羽はこの硬直したシステムに、不条理さと公共空間での彼の作品特有の率直さで入り込む。彼のポスターは、愛国主義的なスペクトルに見られる多くの栄光に満ちた怪しげな資質を兼ね備えた政治家が、それに見合ったスローガンを掲げている。これは、ナチスがブッヘンヴァルト強制収容所の入り口の上に掲げた「Jedem das Seine」(人それぞれ)という古代の標語をもじったものである。このポスターは映画祭期間中に徐々に洗い流され、オーストリアの国政選挙の日には完全に消えてしまう。
Cleaning a Poster During the Election Period Until It Is No Longer Legible
2024, durational performance and installation, 4K single channel video (13min 30sec)
Design: Yelena Maksutay, Commissioned and produced by steirischer herbst'24
(Text by steirischer herbst) Twenty twenty-four is a year of decisive elections all over the world. Not only the presidential elections in the US but also a host of parliamentary elections in Europe are slated for this autumn, and everywhere, including in Austria, the Right is on the rise. Yoshinori Niwa responds to this super election year with a project in public space—at present saturated by posters with portraits and slogans. Meant to be memorable, they all wind up looking more or less the same. Niwa infiltrates this rigid system with a sense of absurdity and a directness typical of his works in public space. His poster shows a politician combining many gloriously dubious qualities found on the patriotic spectrum, with a slogan to match. It reads “Jedem das Unsere” (to each our own), a pun on the ancient motto “Jedem das Seine” (to each his own), which the Nazis notably placed above the entrance to the Buchenwald concentration camp. The poster is slowly washed off during the festival, disappearing completely on the day of Austria’s national elections.