The Younger Ones Educate The Older Ones, 2016
「愛すべき世界」、丸亀市猪熊弦一郎現代美術館、香川、2016での展示風景
撮影:木奥恵三
Installation view at the Marugame Genichiro Inokuma Museum of Contemporary Art (MIMOCA) exhibition "Our Beloved World" (2016)
Photo: Keizo Kioku
ビデオスティル、2016
撮影:丹羽良徳
Video still, 2016
Video by Yoshionri Niwa
「愛すべき世界」、丸亀市猪熊弦一郎現代美術館、香川、2016での展示風景
撮影:木奥恵三
Installation view at the Marugame Genichiro Inokuma Museum of Contemporary Art (MIMOCA) exhibition "Our Beloved World" (2016)
Photo: Keizo Kioku
ビデオスティル、2016
撮影:丹羽良徳
Video still, 2016
Video by Yoshionri Niwa
より若い者がより歳をとった者を教育する
2016, シングルチャンネルビデオ(25分01秒)、立て看板、テキスト
教師と学生という固定された立場をあえて、しかも明確に逆転させた授業を実施することによって、相手の立場を演じることを通して、それぞれの立場の人間が普段は経験することのない逆体の苦悩を経験することから教育問題と、また絶え間なく続く人類の知識の蓄積と伝承の面白さを考える。普段はひっくり返ることのない学校教育の現場でそれぞれ立場を変更することによって、その苦悩の逆転劇のなかに本質的な「教育」の可能性と参加者に逃れられないジレンマを与えることで、人が人を教育することの不可能生を考えるという、プランを計画し、教育委員会へ提出。その結果は、悉く不許可というものだったが、その失敗に終わる交渉の過程を追いつつ、結果として交渉の場にはいなかった子どもたちが、架空の交渉の続きを演劇として実演した。
The Younger Ones Educate The Older Ones
2016, Single channel video (25'01 min), Signboard, Text
The proposal for this project was to reverse the fixed position of teachers and students at school so that they play the opposite roles in a class and expose them to sufferings of being reversed which they normally cannot experience from their usual standpoint. This action functions to examine the educational issues as well as the interesting continuous accumulation and tradition of knowledge by humans. In this project, Niwa proposes and submits his plan to the local board of education to change each other’s standpoint in an actual classroom of school education – where that would usually never happen – in order to examine the possibility of essential education in this dramatic reversed situation of suffering and, by putting the participants into an inescapable dilemma, the impossibility of humans educating others. Although the board refused to allow this plan to move forward, the process of the negotiation was all recorded by video camera, and students from the high school theatrical club reproduced the negotiation as a play with fictional continuations of the actual events.
Review 美術手帖/BT (Japan) Review 毎日新聞 (Japan)