Proposing to Hold Up Karl Marx to the Japanese Communist Party, 2013
六本木ヒルズ・森美術館開館10周年記念展
「六本木クロッシング2013展:アウト・オブ・ダウト―来たるべき風景のために」展示風景、森美術館
2013/9/21-2014/1/13
撮影:渡邉 修
写真提供:森美術館
Installation view: Mori Art Museum 10th Anniversary Exhibition “Roppongi Crossing 2013: OUT OF DOUBT”, Mori Art Museum
21 Sep. 2013 – 13 Jan. 2014
Photo: Osamu Watanabe
Photo courtesy: Mori Art Museum
日本共産党にカール・マルクスを掲げるように提案する
2013,
2面のビデオインスタレーション (各18分02秒)、写真を印刷した横断幕、黒板、旗、拡声器
マルクス不在の共産党は可能であろうか?日本共産党は、1992年に堺利彦・山川均らの社会主義者8名によって当時ソビエトの指導するコミンテルン(共産主義インターナショナル)の日本支部として設立された。その後、政府の激しい弾圧やメンバーの一斉検挙などにより組織が消滅したり、武装闘争路線に走る時期を経て、また時代の変化とともに大衆迎合のためソフト路線に切り替えるとともに、共産党の綱領からカール・マルクスの名前は消え、党内に掲出されたマルクスの肖像もどこかへ消えた。このプロジェクトでは、東京代々木の日本共産党中央委員会へカール・マルクスを掲げるように提案する。戦後すぐの頃の共産党の大会で、カール・マルクスを掲げている写真を見た記憶があるというある議員の証言から、マルクス・レーニン主義路線から独自路線へ変更してしまった日本共産党に今一度、マルクスを掲げ直すことは可能なのかと、問いただす。時代を逆行した個人崇拝を仄めかすようにマルクスの肖像写真を掲示するように共産党にお願いすることによって、結党以来の歴史を示す「共産党」という看板と独自路線を進む共産党の現在の実態との差異を検証する。
Proposing to Hold Up Karl Marx to the Japanese Communist Party
2013, 2-channel video installation (18’02 min each), Photo print on banner, Blackboard, Flag, Megaphone
Is a communist party without Marx possible? The Japanese Communist Party was founded in 1992 by eight socialists including Toshihiko Sakai and Hitoshi Yamakawa as a Japanese branch of the Communist International, which was organized by the Soviet Union at that time. After that, as the organization disappeared due to intense repression from the government, roundup of the members, etc. and went through a period of armed struggle, the Communist Party switched to a populistic way along with changes of the times, and the name of Karl Marx disappeared from the party’s principle as well as his portrait, which was once posted within their office. In this project, Niwa proposes to put up Karl Marx to the Japanese Communist Party’s Central Committee at Yoyogi, Tokyo. According to some legislator, a photograph of Karl Marx being put up at a Japanese Communist Party convention right after World War II was seen. From this verbal evidence, Niwa questions the Japanese Communist Party if it is possible to put up Marx once again, although they have followed their own policy now instead of Marxism-Leninism. By asking the Communist Party to put up Marx’s portrait and throwing a hint of a personality cult which is behind the times, the artist verifies the disparity between the name “Communist Party”, a sign showing their history since formation, and the actual status of the party where they take forward their own policy.
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