Transporting Puddle A to Puddle B, 2012
「But Fresh」、トウキョーワンダーサイト本郷、東京、2012での展示風景
撮影:木奥恵三
Installation view "Bu Fresh", Tokyo Wonder Site Hongo, Tokyo, 2012
Photo by Keizo Kioku
水たまりAを水たまりBに移しかえる
2012, 2面ビデオインスタレーション (各11分02秒)
東京・新宿の路上の水たまりを、2011年の東日本大震災の影響で破損した福島第一原子力発電所から20km圏内にあり、一時的に警戒区域に指定された福島県双葉郡楢葉町へ移動させる。全村避難させられた楢葉町は、2012年夏に警戒区域を解除され往来が可能になったが、放射能の不安やインフラの壊滅的ダメージにより戻ってくる市民は未だ少なく、往来がない路上には雑草が茂るばかりである。東京からさほど遠くない地域の現実といかに向き合いかと問う時、関わりを持とうとしても部外者として消去されてしまいそうになる自分には、路上の水たまりくらいしか移動させられないのではないか?という思いから出発している。輸送物の残骸である廃段ボールを張り合わせて立方体を作り、その中に2面の映像を投影したが、床面のわずかな隙間を残して入り口が塞がれているため、鑑賞者は作家と同様地面を這いつくばるような姿勢にならないと作品が見られない構造になっている。
Transporting Puddle A to Puddle B
2012 2-channel video installation (11'02 min each)
In this work, Niwa transfers a puddle on a street in Shinjuku, Tokyo to Narahamachi, Futaba district of Fukushima prefecture, a place which was once designated as a restricted area and is within 20 km radius of the Fukushima Daiichi Nuclear Plant that was damaged by the Great East Japan Earthquake. Narahamachi, where all residents were once forced to evacuate, is now enabled to enter after the dissolution of restricted area in the summer of 2012, but even now only a few have returned due to radiation fears combined with devastated infrastructures, leaving the streets empty and covered in weeds. This project started from how Niwa felt as a person who would most likely be relegated as an outsider despite any attempt to engage with these places – maybe the only thing I can do is to transfer a puddle – when questioning how we should confront the reality of such a location not so far from Tokyo. In the presentation of the work, a cube-like structure is created from waste cardboard used for carriage and a 2-channel video installation is set within it. The entrance of the installation is almost covered, leaving just a small slit above the floor that makes it a structure where the viewer must crouch down on the floor, just like the artist does, in order to see the work.
Review Nuclear Culture (UK)