Piling Rocks from the Seabed on the Summit of Mount Hakkouda, 2011
ビデオスティル、2011
撮影:鈴木恵美子
Video still, 2011
Video by Emiko Suzuki
「再考現学 / Re-Modernologio」phase2 : 観察術と記譜法」、国際芸術センター青森、青森、2011での展示風景
撮影:下道基之
写真提供:青森公立大学、国際芸術センター青森
Installation view "“Re-Modernologio” phase2 :Observation and Notation", Aomori Contemporary Art Centre, Aomori, 2011
Photo: SHITAMICHI Motoyuki
Photo courtesy: Aomori Contemporary Art Centre, Aomori Public College
八甲田山の頂上に海底で拾った石を積む
2011, プロジェクトのヴィデオドキュメント(24分24秒) 3000x3000mmの写真3枚、地図
青森港に沈んだ石を採集し、数日に分けて小さな石を八甲田山麓・赤倉岳まで持ち込むことで山頂を1m高くする。その行程は、川が山から海へと流れ、その流れを通じて石も運ばれていくという自然の摂理に反抗しているように見えるかもしれない。自然の中に人工的に作り上げられた国営公園としての八甲田山に対して、長く苦行のように見える振舞いで些細な働きかけをすることによって、自然と人とのかかわりを見つめなおす。また、ロープウェイや登山道など、その過程で出会った地元住民に、今まさに石を運んで山頂を高くしようとしていると説明し、困惑されたりする様子などから、私たちの自然に対する意識を見つめなおす。
Piling Rocks from the Seabed on the Summit of Mount Hakkouda
2011, Project document video (24’24 min), 3 photographic prints of 3000 x 3000 mm, Map
Niwa gathers stones from the seabed near the port of Aomori, and over a number of days, he carries these to Mount Akakuradake, the base of Hakkouda Mountains, to increase the height of the mountain by 1 m. This action may be seen as a resistance to the process of nature by which the river flows from the mountains to the sea and carries with it such stones. By this trivial approach against Mount Hakkouda, as a national park artificially created in nature, of a performance that looks like an ascetic labor, Niwa calls into question the relationship between human and nature. Furthermore, the artist explains his efforts to increase the height of the mountain to the local people he meets during the process of taking a ropeway or climbing the mountain, and their puzzled reaction to such an act also calls us to reexamine our own awareness towards nature.