Taking Group Photos in Pusan with No Purpose, then Joining the Commemorative Photos of Strangers, 2011
「The Sea Art Festival 2011」、松島海岸、釜山、韓国、2011での展示風景
作品写真撮影:恩田晋吉
展示風景写真提供:釜山ビエンナーレ実行委員会
Installation view "The Sea Art Festival 2011", SongDo Beach, Busan, South Korea, 2011
Photo of the work by Shinkichi Onda
Installation view courtesy of Busan Biennale Organizing Committee
釜山市で何の為でもない集合写真を撮る、そして他人の記念写真に参加する
2011, 3x6mのビルボードに写真
釜山市で何の目的も持たない集合写真を撮るというイベントを企画する。それに加えて、市内で自然発生的に行われる旅行者などの他人の記念写真などに参加し、その場で会った人との記念写真を作り続ける。そして、その写真を市内に掲示してみせること。私達は、それぞれの共同体の記念碑として集合写真を撮る。あくまでそれは明確な特定の共同体を示すシンボルとして機能するはずだか、今回のプロジェクトではその主体となりうる共同体というものが明示されず、隠され、参加者おのおのがそれぞれ意味付けをしないといけなかったり、意図的に共同体の領域を撹乱されたりする。つまり、映り込む写真の集合体は固有名詞を持たない仮象の「その場限りのわたしたち」を演じるであって、それ以下でもそれ以上でもない。言い換えれば、写真メディアによって何にでも入れ替え可能な「わたしたち」という器そのものを形成することが目的なのだ。 この集合写真の内部で発生する、その関係は、その場限りでしか発生しえない、そしてすぐに消滅するであろう脆く儚い関係であるし、人生で二度と再会しない人々が多く含まれているに違いない。ただし今回、フォーカスを当てるのは、刹那的な感情を封じ込めるメディアとしての写真ではなく、嫌でも他者との関係性を作り出してしまう装置としての「写真を撮る行為とその人々」を意図的にずらしながら操作することによって生まれる仮象の姿こそが作品の中核となる。 その不自然な集合写真の違和感から、私達がこの世界に対して向き合う時にたびたび口にする「私達は」という聞き慣れたフレーズが一体何を指し示すものであるのかという問い立てをし、また記念写真を撮るというシンプルな社会行動に直接介入することによって、その裏側に潜む我々の共同体意識の在り方というものを探る試みである。
Taking Group Photos in Pusan with No Purpose, then Joining the Commemorative Photos of Strangers
2011, Photo on a billboard of 3 x 6 m
In Pusan, Niwa plans an event to shoot random group photos with no purpose. In addition to this, the artist intends to join spontaneous commemorative photos of strangers such as tourists in the city and keep shooting commemorative photos with people he just met. These images are then presented on billboards around the city. People take group photos as a commemorative monument of each community/collective. It is supposed to certainly function as a symbol of a very particular collective, however, in the approach of this project, the collective that is to be the subject is unspecified and hidden, making each participant to place different meanings upon it and disrupting the domain of the collective by purpose. In other words, the collective captured in each photo is performing a false appearance of “we just happened to be there” without a specific title for it, and that is the whole truth. Therefore, the intention of this photo shoot can also be said is to form the vessel itself of “we”, a vessel into which anything may be placed through photographic media. The relationship instigated within these group photos is wholly limited to that time and place and is an intangible relationship that will soon vanish, existing between people who will never meet again in their lives. In this project, what is focused upon is not photograph as a medium in building a momentary sentiment but as the very device by which to create a relationship with people even if it is intrusive, where a form of false appearance is born by intentionally displacing and manipulating the “action of taking photographs and people taking them”, and this itself is the core of the work. From the discomfort produced by the forced nature of these group photos, a question is formed as to the very meaning – what it indicates – of the familiar term “we” that we often use when facing the world. Also, by directly intervening in the simple social action of taking a commemorative photo, a search is undertaken towards the condition of our awareness of collectivity which lies behind such actions.