グループ展「六本木クロッシング2013:OUT OF DOUBT」森美術館のカタログより抜粋
ルーベン・キーハン(クイーンズランド・アートギャラリー|ブリスベン近代美術館 アジア現代美術キュレーター)
ここ数年にわたって丹羽良徳は、non sequiturという文学的手法をパフォーマンス・アートに適用したような一連の活動を展開してきた。non sequiturとは、テキストに挿入された、先行する物語とは明らかな関係がないコメントや文章のことである。この分断をもたらす不条理は、主張の権威や尊厳を揺るがし、観衆を活性化させるように作用する。non sequiturの最大の魅力は、頻繁に抱腹絶倒させられることだろう。
丹羽の戦略は、日常生活という劇場に、パフォーマンスという形のnon sequitur を挿入するというものである。彼の行動は些細で、無意味なことが多い。例えば、東京の自宅のゴミをアメリカに捨てに行ったり、水たまりAを水たまりBに移しかえたりした。しかし、こうした作品を取り巻くコンテキストは変化するものである。日本が反核デモという形で大衆の政治化という比較的新しい現象を経験したことで、丹羽の作品もまた進化した。よく知られた作品のひとつで、彼はデモ行進を逆走する。別の作品では、首相官邸前の有名な集合地点から表向きは何の関係もない富士山頂上までデモ行進する。
これらの作品が挑発的に感じられるとしたら、それは関心の所在がより広く変化したからである。社会構造が作品のコンテキストになり、またnon sequiturが劇的な集会の諸相をクリシェとして暴くという方向をとった結果、丹羽のパフォーマンスはある社会的儀式を偶発的なものとして、ほかは通常考えられているよりももっと深く関係しているものとして提示することになった。
「六本木クロッシング2013展」では、最近彼の作品に起こったより労力を要する方向への転換の例を2点紹介する。ルーマニアを訪れた丹羽は、共産主義の遺産とチャウシェスクの崩壊以降の世代全体に関心を持ち、非共産主義の若者グループが正真正銘の共産主義者を祝福して胴上げするというイベントを遂行する。日本では日本共産党と戦って、現在の党の非革命的方針と党のマルクス主義的土台とを融和させようと試みる。
Reuben Keehan (Contemporary Asian Art, at Queensland Art Gallery. | Gallery of Modern Art, Brisbane, Australia)
Over the past few years, Niwa Yoshinori has developed a strand of practice that might be thought of as the performance art equivalent of the literary device known as the non sequitur. A non sequitur is a comment or phrase inserted into a text that bears no apparent relationship to the narrative preceding it. It is an absurdity that effects a disjuncture, working to destabilise the authority or dignity of a given statement, or to keep the audience on its toes. What is most attractive about non sequiturs is that they are frequently very, very funny.
Niwa’s strategy is to insert his performative non sequiturs into the theatre of everyday life. His actions are often small and meaningless, like given hats to pigeons or moving a puddle from one location to another. But the context of such works is a shifting one, and as Japan has enjoyed the relative novelty of mass politicisation in the form of anti-nuclear demonstrations, so Niwa’s works have evolved too. In one well-known work, he walks in the opposite direction to a crowd of protestors. In another, he marches from a popular rallying point outside the Prime Minister’s residence to the ostensibly unrelated site of the peak of Mount Fuji.
If these works feel provocative, it is because the stakes of have changed more generally. Social structures become the context of the work, and in the way that the non sequitur tends to reveal aspects of dramatic convention as cliché, so Niwa’s performances propose certain social rituals as arbitrary, and others as more deeply connected than usually thought.
In Roppongi Crossing 2013, Niwa presents two examples of the more labour-intensive turn his work has recently taken. Visiting Rumania, he becomes curious about the legacy of communism a whole generation on from the fall of Ceaușescu, and attempts to negotiate an event in which a group of non-communist youths toss a genuine communist in the air in celebration. In Japan, he engages with the Japanese Communist Party, attempting to reconcile the party’s current, non-revolutionary platform with its Marxist foundations.