個展「アクティビズムの詩学」αMギャラリーのプレスリリースより抜粋
「内気な闖入者」
鈴木勝雄(東京国立近代美術館主任研究員)
丹羽良徳の表現の現場は、ギャラリーや美術館というよりは、街中すなわち無数の人々が行交う公共的な空間にあった。自らの身体を駆使したパフォーマンスや、参加者と共同してつくり上げるイベントを通して日常の中にある種の異物を挿入し、そこから広がる波紋を生きた経験として共有することに賭けてきた。きわめてシンプルな行為だけを頼りに、「コミュニケーション」「境界」「市場」といった現実の複雑な主題に対する鋭い問いかけを発してきたのである。
「異物」を挿入すると言ったが、強いショックを与えることは彼の流儀ではない。人懐こい丹羽のキャラクターを反映してか、社会に一石を投じるその方法は、どこかユーモアとやさしさに彩られている。対象に舌鋒鋭く攻撃を加えることよりも、社会に「変化」を生み出す可能性は他者とのつながりの中にあると信じているからこそ、そのような一見柔らかに見える介入の方法を意識的に選んでいるのだろう。社会のシステムや関係の網目の内側にするりと入り込む作法と言い換えることができるかもしれない。
しかし、他者とのつながりを求めながら、その一方で「対話」を強要することには慎重だ。だから、しばしば彼のコミュニケーションは一方通行となる。見えない他者への伝言、言葉の通じない動物とのやり取りなど、あえて一方通行的な関係に留まることの可能性を丹羽は問う。それによって、届かぬ声が「祈り」に似た誠実さを帯び、対話の欠損を補う想像力が豊かに働き始めることを期待して。
今回のαMでの個展は、丹羽にとって、ギャラリー空間という制約への挑戦となるだろう。これまでの路上での実践が放っていた鮮度を減じることなく、ギャラリー内でどのようなリアルな体験を創出できるかが求められる。
“The Reserved Gatecrasher”
by Katsuo Suzuki (Curator of The National Museum of Modern Art, Tokyo)
Rather than the space of a gallery or art museum, Yoshinori Niwa’s form of expression applies itself to the shared spaces of the city, in a collective exchange between numerous people. Through physical performance and participatory events he infiltrates the everyday world with the seed of something foreign, taking a gamble upon sharing the experience of the spreading of this ripple. With the use of only simple actions he is able to precisely comment upon the complicated subjects of the reality of “communication”, “boundaries” and “economy”.
Although I refer to his action as infiltrating a territory with something foreign, it is not his style to create a forceful shock. This perhaps reflects Niwa’s own friendly character, as his way of throwing a stone at society is through humor and good nature. It is because he believes the ability to create change in society evolves through the connection between different people, rather than attacking his target with venom, he deliberately chooses an intervention which at first glance is very soft. Perhaps we can rather say that the methodology of Yoshinori Niwa is a manner of stepping inside the social system and its network of relations.
However, while pursuing the connection between strangers, on the other hand Niwa is cautious to demand conversation in these situations, resulting in repeated one way communication. Sending a message to strangers he can not see, talking with animals who can not understand, Niwa questions the possibility to remain fixed in a one way relationship. A voice that isn’t delivered, like a prayer bound by faith, here the deficits of dialogue are countered by a rich imagination.
In the case of this solo exhibition at alpha m the restriction of the gallery must be rather a challenge to Niwa. It is a different environment to the street, but does not reduce the freshness of the artist’s work, which will offer us a new experience of reality.